Класичний PR:
PR з’явився ще у первісному племені, коли людині потрібно було отримати все найкраще, створивши відповідний імідж.
Перший термін «зв’язки з громадськістю» застосував американський президент Томас Джефферсон.
Засновники PR:
- Айві Лі – журналіст, що заклав основи для кризового PR-у. Імідж Рокфеллера був значно зіпсований після неприємного випадку на виробництві, після чого Айві Лі розробив перший закон кризового PR-у: 1) красиво вийти з негативу; 2) почати створювати позитив. За півроку думка громадськості за цією схемою була змінена. Після чого він створив першу у світі прес-агенцію. Будував PR на основі зв’язків із ЗМІ.
- Едвард Бернейз – вивчав принципи психології і взяв їх за основу у PR та іміджмейкінгу.
- Сем Блек – системний науковець, класичний теоретик.
- Жак Сагела – зустрівшись з мером Парижа, запропонував зробити з нього президента і зробив це, за що отримав прізвисько «дєлатель президентів». Мав досвід роботи і в Україні – створював ролики для Тігіпко.
Українські засновники PR:
- Георгій Поченцов – відомий у всьому світі теоретик, кількість виданих книг вже більше 100.
- Валетин Королько – завідувач кафедри PR у Києво-Могилянській академії; його підручники теж були одними з перших.
- Вячеслав Мойсеєв – теж один із початківців.
PR – репутаційний менеджмент. Це одне із найкоротших і найбільш влучних визначень даного поняття із більш ніж 5-ста існуючих.
Реклама і PR мають спільні інструменти і тому чітке розділення даних понять можливе лише на сторінках підручників. PR відрізняється від реклами циклічністю і безперервністю процесу комунікації.
Де б ми не знаходились – ми знаходимось у інформаційному полі. У них є реальні та віртуальні межі. Елементами інформаційного поля є: люди, зв’язки та ідеї.
PR за забарвленням:
- Чорний (компромат);
- Білий (відкритий);
- Жовтий (секс, расизм);
- Сірий (приховане джерело);
- Зелений (соціально відповідальний);
- Коричневий (пропаганда);
- Вірусний (сарафанне радіо);
- Self-PR (розкрутка самого себе).
PR за спрямованістю (цільові групи):
- Внутрішній PR;
- Зовнішній PR.
PR за змістом:
- Політичний;
- Комерційний;
- Державний;
- Громадський.
Базовий інструментарій PR:
- Івенти (прес-конференції, дні відкритих дверей, спортивні ігри);
- Робота зі ЗМІ;
- Сайт (корпоративний чи особистий);
- Участь у подіях галузі (виставки);
- Робота з лідерами думок;
- Внутрішня комунікація;
- Освітні проекти;
- Соціальна активність;
- Дослідження.
PR за технологіями:
- Online (сайти, соц-мережі, інтернет-технології);
- Offline (PR-акції у реальному житті).
Базові напрямки сучасного PR-digital:
- Content-marketing (фото, відео);
- SEO (технології з наповнення сайту для підняття у топ серед пошукових запитів);
- PR та журналістика;
- Media production.
Digital PR:
- Хай-тек:
- Інтернет
- Стільникові системи
- Телебачення
- Радіо
- Хай- х’юм:
- SMM
- SEO
- Таргетинг
- Контекстна реклама
- Медіа-віруси
- Хай-сенсоро:
- Соціальна психологія
- Прикладний психоаналіз
- НЛП
Традиційний піарник працює там, куди дотягуються його руки, digital-піарник може працювати одразу по всьому світу.
Перевагою digital-PR є таргетованість і адресність, тому його ефективність значно вища.
Якісний контент є можливість донести до «правильної» потрібної людини у влучний час, коли вона готова це сприйняти.